prylforum.se

Kamera med bra videofunktion

Kameror, objektiv, tillbehör, fototeknik, bildbehandling, videokameror

Kamera med bra videofunktion

Inläggav LenaF » tis 02 mar 2010, 19:44

Jag undrar om någon har något tips om en schyst kompaktkamera med bra videofunktion som tål hög volym utan att det blir överslag.

Det är klart att det är roligt med bra bild, men om inte ljudet är bra är det inget jag skulle titta på i efterhand ändå. Vissa YouTube-klipp som tycks ha filmats med ganska enkla kameror har förvånansvärt bra ljud. 8-)

Någon som har erfarenhet av detta? Det får inte vara en för avancerad kamera, då snor ju vakterna den. :shock:
Användarvisningsbild
LenaF

Re: Kamera med bra videofunktion

Inläggav Lukas » tis 02 mar 2010, 23:20

Har fasen lite dålig koll på det där. Men man skall ju helt klart ha en kompakt digitalkamera som spelar in i 720p och med stereo-ljud.

För att lösa problemet med att ljudet slår igenom, så slutar man vistas i högljudda miljöer :P
Användarvisningsbild
Lukas
Webbplatsadministratör

Inläggav LenaF » ons 03 mar 2010, 07:17

Hehe, det är ju förstås en idé. :lol:

Jag snackade just med min syster som berättade att hon i somras (?) vid något tillfälle satt bredvid en tjej som verkade ha just en sådan här kamera. Hon ska kolla upp märket etc. :) Min systers kamera är inte fy skam heller, men man vill ju vara snäppet värre :P
Användarvisningsbild
LenaF

Inläggav Morgan » ons 03 mar 2010, 11:32

En kompis till mig köpte en sån här http://tinyurl.com/yfeoe3m och är grymt möjd än så länge... Stereoljudet är väl inte så där "jätte-stereo-igt", men bra är det. Kan ju vara värt att kolla på i butik kanske? Verkar inte vara så gammal heller, så du lär piska syrran. ;)

Problemet är svårt att komma åt. Befinner du dig i "stimmiga" miljöer är det svårt rent tekniskt att få bra ljud på en sån liten mikrofon. Tipset är att hålla något tunt för mikrofonen som ett puff-skydd man ser på riktiga mikrofoner. :geek:
Morgan

Inläggav LenaF » ons 03 mar 2010, 18:21

Vilken läckerbit -- tack för tipset! :) Den ser så himla proffsig ut så man skulle dock vara lite nervös för att någon vakt skulle norpa den. Fast det räknas väl som en kompaktkamera och då brukar det vara okej.

Alltså, ljudet behöver inte vara jätte-, jättebra. Huvudsaken är att det inte blir överslag trots hög volym eller på tok får lite eller mycket bas. Det är fascinerande hur somliga kameror klarar mycket hög volym utan överslag medan andra inte fångar upp annat än något oidentifierbart oljud när det blir för många deciskräll. :shock:
Användarvisningsbild
LenaF

Inläggav Altonjohn329 » ons 17 mar 2010, 07:30

De flesta inhemska videokameror kan göra nästan allt automatiskt. Allt du behöver göra är att aktivera dem, punkt, och tryck på rekord. I de flesta situationer detta är bra, men automatiska funktioner har några allvarliga begränsningar. Om du vill förbättra din kamera fungerar, måste du lära dig att ta kontroll över din kamera. Detta betyder att man använder manuella funktioner. Faktum professionella kameror har mycket få automatiska funktioner, och professionell kamera operatörerna skulle aldrig brukar använda autofokus eller auto-iris.

Det är där de flesta nybörjare frågar "Varför inte? Min autofokus fungerar bra, och mina bilder verkar okej."
Det finns två svar:

1. Även auto-funktioner i allmänhet utför tillräckligt bra, finns det några situationer de inte kan klara av (t.ex. dåliga ljusförhållanden). Under dessa förhållanden du kan ställas inför oanvändbara film om du inte kan ta manuell kontroll. Oftare kommer dina bilder att kunna användas men dålig kvalitet (till exempel gå in och ut ur fokus).
2. Din kamera kan inte veta vad du vill. För att få bästa resultat eller få en viss effekt är det ofta nödvändigt att över-ride auto-funktioner och gå manual.

Som ni läsa mer om kameran arbete kommer du att börja uppskatta den bättre resultat erhållits genom manuella funktioner.
Alton
Altonjohn329

Återgå till Foto